Det besatte København set fra et børneperspektiv
I 1946 skrev københavnske elever og skolefolk, på opfordring af gymnastikinspektør H. P. Langkilde, om deres oplevelser under besættelsen. På Strandvejsskolen bad lærer Holbøll sine elever om at skrive om ”en oplevelse under besættelsen”. Eleverne var drenge omkring 14-års alderen og deres besvarelser udgør dette forløbs kildemateriale.
Idag giver drengenes beskrivelser af en oplevelse under besættelsen, nutidens elever mulighed for at besvare spørgsmålet:
Hvilket indblik giver eleverindringerne i København under besættelsen, set fra et børneperspektiv?
Rigtig god fornøjelse med materialet!
Indhold
Elevopgaver
- Første modul (1.-2. lektion) (filen downloades)
- Anden modul (3.-4. lektion) (filen downloades)
- Tredje modul (5.-6. lektion) (filen downloades)
- Fjerde modul (7.-8. lektion) (filen downloades)
Kilder / materialer
Hent to elevbesvarelser/erindringer fra skoleklassen 1946. Teksterne ses både som billeder af den originale håndskrevne tekst og i renskrevet digital tekst.
Flere kilder:
- Læs alle elevbesvarelserne fra A. Hollbølls undervisning
- Se historiske fotos(åbner i ny fane)
- Se fotos fra Frihedsmuseets samlinger(åbner i ny fane)
Lærervejledning
‘Barndom under besættelsen’ tager udgangspunkt i et udvalg af eleverindringer, skrevet af skolebørn på ca. 14 år, der alle beskriver en oplevelse under besættelsen. Dette børneblik giver et helt andet perspektiv på besættelsestidens København. Dermed er der skabt gode forudsætninger for, at nutidens børn kan identificere sig med besættelsens børn og opleve historien som nærværende.
Forløbet i sin helhed er berammet til 8 lektioner, svarende til 4 ugers historieundervisning. Det er en stor del af den samlede historieundervisning. Derfor lægger materialet også op til, at læreren kan inddrage enkelte opgaver i et forløb om Besættelsestiden, evt. under kanonpunktet, Augustoprøret og Jødeforfølgelsen 1943. Som lærer kan du med fordel starte med den overordnede lærervejledning nedenfor.
- Overordnet lærervejledning (filen downloades)
- Lærervejledning 1.-2- lektion – Kildens indhold (filen downloades)
- Lærervejledning 3.-4. lektion – Kildeanalyse (filen downloades)
- Lærervejledning 5.-6. lektion – Emneord, spørgsmål og andre kildetyper (filen downloades)
- Lærervejledning 7.-8. lektion – Egne erindringer (filen downloades)