Ordner Socialforvaltningens arkiv
Josephine og Pernille er studerende og arbejder ved siden af studierne på Stadsarkivet. Deres opgave består i at få styr på og overblik over en stor mængde arkivmateriale fra Socialforvaltningen, skabt gennem de sidste 30-40 år.
Detektivarbejde og oprydning
Inden arkivmaterialet kan registreres, skal det sættes ind i den rigtige administrationshistoriske sammenhæng. Da Socialforvaltningen har været præget at af utallige organisationsændringer og forvaltningsskift, bydelsforsøg og meget andet, er det lidt af et detektivarbejde.
Sagerne skal også gennemgås for plastiklommer, elastikker, klips og dubletter for til sidst at blive lagt i arkivkasser, med stregkodede etiketter.
Arbejdet kræver tålmodighed og omhyggelighed. Men der er heldigvis også plads til at høre lydbøger og snakke. De to studerende har foreløbig ordnet mere end 200 hyldemeter arkivmateriale fra Institutionsafdelingen, der fra 1978-92 havde ansvaret for kommunens mange børne- og ungdomsinstitutioner, revalideringshjem og forsorgshjem.
Kommunens sager på arkiv
Kommunens forvaltninger skal ifølge Arkivloven aflevere deres bevaringsværdige arkivmateriale til Københavns Stadsarkiv, når det er over 20 år gammelt og ikke længere bliver brugt i sagsbehandlingen. Materiale der er over 20 år gammelt skal nemlig kunne stilles til rådighed for offentligheden.
Ingen plads i magasinet
Imidlertid har Stadsarkivet siden 2007 ikke kunne modtage arkivmateriale på papir, fordi der ikke var plads i magasinerne. Det har gjort at vi på nuværende tidspunkt vurderer, at der findes 45 hyldekilometer papirarkivalier ude i kommunens kontor, kældre og loftsrum, hvor ca. halvdelen skal bevares for eftertiden.