En glædelig mandag i januar
Mandage i januar kan nogle gange være tunge og mørke at komme igennem, men ikke mandag den 27. januar 2025. Den dag fik arkivet nemlig den glædelige nyhed, at Augustinus Fonden har bevilget 1 mio. kr. til projektet, ”Arkivet i historietimen”, som er blevet til i et samarbejde mellem København og Kolding Stadsarkiv.
Foruden fondsbevillingen har projektet modtaget 195.000 kr. fra ODA og kan nu realiseres med start i forsommeren 2025. Det betyder, at skolebørn i otte kommuner nu får mulighed for at gå på opdagelse i arkiverne og opleve historiens vingesus på nært hold som en del af historieundervisningen.
Arkivet i historietimen – Skoletjeneste på otte arkiver
Projektet løber frem til sommeren 2027 og i den periode vil stadsarkiverne i Kolding og København samarbejde med otte lokale stadsarkiver om at udvikle undervisningsforløb og læringsressourcer, så arkiverne på længere sigt kan opbygge deres egne skoletjenester. Målet er både at styrke formidlingen af arkivernes samlinger og bringe dem aktivt i spil i historieundervisningen hos de lokale skoler. Stadsarkivar ved Københavns Stadsarkiv, Mads Neuhard siger:
”På Københavns Stadsarkiv er vi meget glade og taknemmelige for, at projektet nu kan realiseres. Det betyder, at vi kan viderebringe vores erfaringer med arkivundervisning til endnu flere kommunale arkiver. Vi håber, at projektet på den måde kan være med til at forbedre og styrke historieundervisningen i grundskolen – til glæde og gavn for endnu flere skoleelever rundt i landet.”
Stadsarkiver som lokalhistoriske kraftcentre
Landets stadsarkiver rummer enorme kildesamlinger, der bl.a. belyser civilsamfundets udvikling, lokaldemokratiets historie og velfærdsstatens opbygning. Disse samlinger rummer et stort læringspotentiale for historiefaget, og arkiverne har potentiale til at blive historiske kraftcentre for lokale skoleklasser.
Mange kommunale arkiver har desværre begrænsede ressourcer og kompetencer til at formidle samlingerne til børn og unge. Arkivet i historietimen skal være med til at ændre dette, så langt flere elever får mulighed for at opleve den særlige motivation og fascination, der opstår, når de selv arbejder med de historiske kilder – og samtidig forstår deres egen rolle som en del af historien.
Et fundament af gode erfaringer
Stadsarkivar ved Kolding Stadsarkiv, Lene Wul siger:
”De sidste ti års arbejde med at gøre vores arkivalske samlinger relevante og nærværende for elever i Kolding Kommune, viser med al tydelighed, at en anderledes tilgang til historieundervisningen både kan engagere og begejstre elever med vidt forskellige baggrunde – også dem, der ellers finder historiefaget kedeligt og irrelevant.”
Erfaringerne fra Kolding og København viser, at undervisning i arkivets samlinger kan noget særligt, som både motiverer børnene i historieundervisningen, og samtidig bidrager til den aktuelle debat om, hvordan praksisfaglighed kan tænkes ind i historieundervisningen i folkeskolen.