Afdelingsleder til Publikum og Papirarkivering hos Københavns Stadsarkiv

Vi søger en afdelingsleder, der vil stå i spidsen for at udvikle arbejdet med Københavns Stadsarkivs fysiske samlinger og bringe dem i spil overfor omverdenen.

Emner

Se mere indhold om

Har du mod på at stå i spidsen for at udvikle arbejdet med Københavns Stadsarkivs fysiske samlinger? Trives du med at møde vores besøgende, og er du god til at spotte vores publikums behov? Har du erfaring med arkivering og ledelse af dygtige specialiserede medarbejdere? Så er måske lige dig, vi søger.

Om jobbet

Du får den daglige ledelse af personalet på Københavns Rådhus og i Magasinet i Høje Taastrup, hvor du får fornøjelsen af at lede en perlerække af specialiserede og dygtige medarbejdere med stærke og forskellige fagligheder.

Du er med til at bevare overblikket over vores enestående samling, der spænder over 700 år. Du får ansvaret for at bringe den i spil overfor omverdenen med både traditionelle og nyskabende metoder.

Stadsarkivets bidrag til samfundet har aldrig været vigtigere, og du skal derfor være med til at profilere og styrke området.

Som fysisk samlings- og publikumsleder kommer du til at tage del i afdelingens daglige opgaveløsning i samarbejde med kollegaerne på de to lokationer og har reference til Stadsarkivaren.

Dine væsentligste opgaver er

  • daglig personale- og driftsledelse af læsesalene inkl. kort- og tegningssamlingen på Rådhuset og Magasinet i Høje Taastrup
  • at udvikle arkivets relevans i samfundet og at udbrede kendskabet til samlingerne
  • mødet med vores publikum, herunder kommunikation, vejledning og formidling med udgangspunkt i både den fysiske samling og de retrospektivt digitaliserede løsninger
  • sikring og registrering af de fysiske samlinger
  • at håndtere området for ekspeditioner til læsesal samt adgangs- og indsigtssager
  • at være drivkraft på fundraising og fondsansøgninger samt samarbejde med eksterne parter og relevante netværk
  • udvikling af aktiviteter og brugermøder på Rådhusarkivets læsesal, herunder erindringsklubber, undervisning og skoletjeneste og samarbejde med universiteter og andre videregående uddannelsesinstitutioner
  • at agere tovholder på indsamling af de sidste papirarkiver fra Københavns Kommunes forvaltninger
  • at planlægge events og andre aktiviteter som fx Kulturnat
  • at bidrage til at understøtte tværgående digitaliseringsprojekter og eksterne forskningsprojekter

Om dig

Du er en nærværende og synlig leder, der er skarp på at se muligheder fremfor begrænsninger og har blik for det større billede.

Du evner at bygge bro mellem mange forskellige fagligheder, sætter deres kompetencer i spil og bidrager til et højt engagement og fællesskab i opgaveløsningen. Du skaber rammerne for et godt og effektivt arbejdsmiljø.

Du bidrager med at udvikle de fysiske samlingers relevans med stort fokus på at imødekomme de forskellige målgrupper hos vores brugere.

Du har indgående kendskab til Københavns Stadsarkivs fysiske samlinger og Københavns historie.

Kvalifikationer

Vi forventer, at du har en kandidatgrad i historie eller lignende med dokumenteret arkiverfaring.

Om Københavns Stadsarkiv

Københavns Stadsarkiv er en del af Kunst og Historie i Kultur- og Fritidsforvaltningen, hvor også Nikolaj Kunsthal, Thorvaldsens Museum, Københavns Museum og Dansekapellet indgår.

Vi er ansvarlige for at indsamle, formidle og bevare og tilgængeliggøre papir og digitale arkivalier for Københavns Kommune.

Vi er ca. 40 medarbejdere fordelt på Læsesalen på Københavns Rådhus, Administration på Stormgade 20 og Fællesmagasinet i Høje Taastrup.

Ansættelsesvilkår

Du ansættes i henhold til gældende overenskomst med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer.

Vi ønsker stillingen besat den 1. januar 2025.

Vi indhenter børne- og straffeattest samt reference i forbindelse med ansættelsen.

Yderligere informationer

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte til konstitueret stadsarkivar Mads Neuhard på 60 23 33 85.

Vedhæft venligst ansøgning, CV og dokumentation for relevant uddannelse og erfaring.

Søg via linket senest søndag den 17. november 2024

Vi afholder samtale mandag den 25. november 2024.

Kultur- og Fritidsforvaltningen

Kultur- og Fritidsforvaltningen er Danmarks største kulturforvaltning. Vores arbejdsopgaver spænder bredt fra idræt, kultur og borgerservice til huslejenævn, folkeregister, vielser og afvikling af valg og folkeafstemninger. I Kultur- og Fritidsforvaltningen arbejder vi for at skabe de bedste rammer for kultur- og fritidslivet i København – og i samarbejde med københavnerne at skabe en by, der lever og udvikler sig. Vi er en politisk ledet organisation og har til opgave at understøtte og udleve politiske beslutninger. Alt sammen med det overordnede formål at give københavnerne et bedre kultur- og fritidsliv og være en åben og professionel indgang til Københavns Kommune.

Emner

Se mere indhold om