Hvordan bruger jeg Kildeviseren? Eller hvorfor finder jeg ikke det, jeg søger?
Alle der bruger arkivmateriale ved, at der dukker spørgsmål op undervejs. Nu kan du chatte med os og få hjælp.
Du kan fx få hjælp til at bruge arkivmateriale i Kildeviseren eller søge i Starbas. Du kan også få hjælp, hvis du fx arbejder med slægtsforskning i København, leder efter billeder fra København eller arbejder med andre emner om Københavns historie.
Du finder chatboksen rundt omkring på hjemmesiden, fx på denne side yderst til højre.
Chattens åbningstider
Chatten er åben når læsesalen er åben.
Hvorfor er chat smart?
Chat kombinerer fordelene ved mail og telefon, fordi det er øjeblikkeligt som telefonen og skriftlig som mailen.
Når du ringer, får du svar eller kommer videre med det samme, men det kan være svært at vide, om man kigger på det samme skærmbillede eller om man taler forbi hinanden. Når vi mailer, kan vi sende præcise links til hvad der driller, eller hvor løsningen kan findes, men til gengæld tager det ofte lidt længere tid, før der er svar. Med chat kan vi kommunikere både øjeblikkeligt og præcist.
Som når du ringer eller mailer, er det hjælp til selvhjælp, vi tilbyder i chatten. Vi hjælper dig videre i din søgning, men vi laver ikke selve undersøgelsen for dig.
Pilotprojekt
Chat som vejledningsform er et pilotprojekt. Hvis chatten bliver godt modtaget af brugerne, vil vi overveje om chattens åbningstider skal udvides eller ændres.