De sidste lavsbrødre

Den 9.oktober 2024 blev sidste indførsel skrevet i karetmagerne tykke lavsbog, som nu afleveret til Københavns Stadsarkiv. De seks sidste lavsbrødre fulgte arkivaliet på vej.

Karetmagerlavets lavsbog overdraget til Københavns Stadsarkiv

Det var en særlig dag på arkivet i dag, da de sidste seks medlemmer af Kjøbenhavns karetmagerlaug besøgte arkivet for at overdrage lavsbog, oldermandkæde og dirigentklokke til Københavns Stadsarkiv. Lavet har eksisteret siden 13. oktober 1662, men nedlægger nu sig selv på grund af manglende medlemstilslutning.

En af lavsbrødrene, Allan, fortæller om et fag, som har været i konstant forandring gennem deres arbejdsliv og heri ligger netop forklaringen på lavets ophør – der bliver ikke uddannet flere karetmagere. Tidligere kaldte man dem hjulmagere, karetmagere, så karosserismede og i dag autopladesmede. Fælles for fagbetegnelserne er, at det handler om formgivning af køretøjer.

Karetmagerlavets sidste medlemmer nedlægger lavet og skriver en sidste indførsel i lavsbogen, inden den overdrages til Københavns Stadsarkiv.

Ambulancer, Krone 1 og dobbeltpansrede dører

Historierne står i kø, når lavsbrødrene husker tilbage på deres arbejdsliv. De har formgivet og repareret et utal af ambulancer og politibiler. Nogle af de bedst kendte biler, der er blevet banket på, er Kongehusets Rolls Royce’er. Flemming har fået fortalt af en tidligere lavsbror, at mange karrosserismede var nødt til at lave biler for tyskerne under Anden Verdenskrig. Men om natten, så hjalp smedene med at pansre dørene på modstandsfolkenes køretøjer, så kuglerne have sværere ved at trænge igennem.

Rundt om bordet er der enighed om, at den største forandring indenfor faget i deres livstid, er skiftet fra små værksteder, hvor man selv formgav større karosseridele, til at arbejde for bilforhandlerkæder med reservedele. Også lavets rolle har forandret sig. Engang var et lav en samfundskontrakt mellem lavene og kongen. Lavet fik eneret på at producere bestemte varer eller ydelser. Til gengæld skulle lavene sikre kvalitet og sælge til rimelig pris, samt uddanne lærlinge og svende. Efter næringsfrihedsloven i 1857 mistede lavene sine kongelige privilegier, men fortsatte som sociale og faglige foreninger, hvor man blandt andet havde sygekasser.

Oldermandskæden

Den sidste oldermand i lavet, Ole Ingemann Madsen, blev også den længst siddende. For 27 år siden afløste han sin far på posten og blev hermed lavets 44. oldermand. Derfor var det også med vemod, at kæden blev overdraget, men det var Ole og de andre lavsbrødre magtpåliggende at materialet blev bevaret. Vi gik en tur ned i magasinet og fandt en hylde til materialet, som nu er en del af samlingen og kan ses af alle københavnere. Tak for bidraget.

Arkiverne fra knap 60 københavnske håndværks- og handelslav er blandt arkivets ældste. Dokumenterne vidner om sammenhold og interne brydninger, om op- og nedgangstider. Hvis du har lavsarkivalier liggende, hører Københavns Stadsarkiv gerne fra dig.