Fra mørke til hvide konfirmationskjoler
Moden indenfor konfirmationstøj ændrede sig fra mørke til hvide kjoler efter 1. Verdenskrig i 1918. Yvonne Mørch beskriver i sin erindring fra 1969, hvordan hun som konfirmand i 1919 var den eneste i mørkeblå kjole og sorte støvler. Alle de andre piger bar hvidt.
Børnehjemsbarn i alpakka-kjole
Omkring den tidlige skolealder blev Yvonne Mørch (født 1903) anbragt på Central Missionens Børnehjem i Stokhusgade efter forældrenes skilsmisse. Hun var adskilt fra sin bror og søster, som boede hos deres far. Da hun i 1919 skulle konfirmeres, var hun plejebarn på landet hos en meget religiøs værtsfamilie. I sin erindring beskriver hun sin ulykkelige konfirmationsdag:
”Min konfirmation var meget trist. Jeg var ulykkelig over, at min konfirmationskjole var mørk, den var af noget tungt blåt alpakka stof. Jeg var den eneste konfirmand, der var klædt i mørkt,” mindes Yvonne Mørch.
”Mine kammerater havde alle hvide kjoler og hvide sko, sådan brugte man det dengang.”
Grædende konfirmand og malkepige
“På vejen hjem fra kirken tænkte jeg kun på, at når jeg kom hjem, skulle jeg tage hele stadsen af. Jeg skulle ud at malke – dette foregik to gange på min konfirmationsdag. Mens jeg sad og malkede, tudede jeg. Jeg tror også, at jeg var rasende.”
På konfirmationsbilledet ser man en trist Yvonne Mørch i den mørke kjole med hendes bror Cai i matrostøj. Bag på billedet har hun skrevet: ”Min bror Cai og jeg som konfirmander i 1919.” Det tyder på, at de to søskende blev konfirmeret samtidig.
Uldstrømper og sorte støvler
Konfirmationsdagen genforenede måske Yvonne Mørch og broderen Cai, men minderne om det dystre tøj fylder alligevel i hendes erindring:
”Jeg havde sorte to ret og to vrang strømper på – nogle tykke uldne af slagsen. For at det skulle være fuldkomment til det yderste for et børnehjemsbarn, havde jeg sorte støvler på.”
Den hvide drømmekjole
Ruth Jepson (født 1909) blev konfirmeret et par år efter Yvonne Mørch i 1923. I tyverne var den slanke kvindekrop uden kvindelige former moderne, barmen blev strammet ind og benene vist frem. Ruth Jepsons hvide konfirmationskjole havde en løs og lavt siddende talje, som var klassisk for denne periode. Sammen med de lyse strømper, fine sko og den hvide salmebog var det måske drømmebeklædningen for Yvonne Mørch.
Læs hele Yvonnes erindring, der ud over konfirmationen også handler om skilsmisse, børnehjem, påklædning og ægteskab:
Skrevet af Pia Lysgaard