Rapporter en fejl
Hvis du finder en fejl i de oplysninger som er blevet indtastet fra kilde, kan du fejlmelde posten. Det gælder fx indtastningsfejl i Politiets registerblade eller de københavnske begravelsesprotokoller.
For at fejlmelde posten skal du være oprettet som bruger på hjemmesiden og være logget ind.
Klik på rapporter fejl og vælg hvilken oplysning på posten, du vil fejlmelde. Suppler meget gerne med en kommentar, hvis du fx kan se hvad den rigtige indtastning bør være. Vær opmærksom på at den kommentar du skriver i mange tilfælde vil blive læst af den person, der har indtastet posten. Skriv derfor med respekt for det frivillige arbejde vedkommende har udført.
Når du har meldt en fejl, vil det bagefter fremgå af posten, at den er fejlmeldt.
Fejlen vil blive rettet i takt med at de frivillige indtastere og superbrugere kommer til opgaven.
Vi sender ikke besked, når fejlene er rettet.
Hvad er en fejl?
Fejl i indtastning betyder at der er indtastet noget andet end det der står i kilden, som du kan se på billedet.
Den originale kilde kan i princippet også rumme fejl eller være i uoverensstemmelse med det der står i andre kilder, fx kirkebøger eller folketællinger. Det kan skyldes mange forhold, men fortidens protokolførere var jo også mennesker, der kunne lave fejl.
“Fejl” i den orginale kilde rettes ikke, men indmeld dem meget gerne alligevel, sammen med et link med kildehenvisning, så kan vi tilføje informationen i kommentarfeltet. Indtast ikke selve indholdet fra den kilden i fejlraporten, men blot navnet på kilden, dato og evt. link. Fx henvisning til kirkebog: Københavns amt, Helligkors sogn, HM 1889-1891, fødte, side 56, nr. 397, AO: opslag 57.